Model 3 van de ONJ Loodsboot

In 1995 geïntroduceerd door ONJ als de Loodsboot 760. Gebouwd uit de originele mallen van Mulder & Rijke uit IJmuiden. Deze boot is onder de naam Spurt 25 in vele variaties gebouwd door M&R. Zo was er ook een kimkieler als motorsailor. De oudste tekening die wij hebben stamt uit 1976.

Van 1995 tot 2001 heeft ONJ de 760 gebouwd. In 2001 Kwam ONJ met de 770. De verbeterde versie van de 760. Talloze kleine en minder kleine verbeteringen waren doorgevoerd. Een uitneembare kuipvloer, meer stahoogte interieur, middenbolders, afwatering van kuipbanken etc etc. Een jaar later kwam de boot uit met een polyester binnenschaal voor het interieur. Tijdloos, dubbelwandig en geen condensvorming meer.

In 2006 komt ONJ met de zogenaamde EVO Rompvorm. Deze heeft een scherpere voorvoet, geïntegreerde sprayrails tegen buiswater, vlakker onderwaterschip achterin en een schroeftunnel. De boot blijkt bij een 100 pk motor ongeveer 4 knopen sneller te zijn als de conventionele rompvorm.

In 2017 komt ONJ met de 800. Onderstaand een opsomming van wat er zoal is veranderd aan de boot in deze MK3 versie:

  1. De boot is 30 cm langer: Deze verlenging komt geheel ten goede aan de stuurkajuit. Hierdoor is een royale 2-persoons dinette mogelijk aan de BB zijde. Zittend aan tafel heeft men nu uitzicht over het water (a). Gezellig in de haven en onder het varen. Aan de SB kant is er een 30 cm brede kast bij gekomen (b). De dinette gaat ten koste van de binnenstuurstand waar iets op gevonden is. Men zegt niet zo vaak binnen te sturen. Voor die keer dat men toch binnen wil sturen is er op de 800 een motorbediening binnen met een elektronische besturing voor het roer (foto c).
  2. De boot is 8 cm verhoogd: dit geeft een betere stahoogte in het interieur. De verhoging zit in de romp.
  3. De kiel vorm is opnieuw ontworpen, zo dat de motor hier 10 cm in wegzakt. (e) Samen met de verhoging van de romp winnen we 18 cm inbouwruimte voor de motor waardoor de ONJ Loodsboot 800 een vlakke kuipvloer (f) heeft!! Een wel heel grote winst voor de ruimte buiten maar ook fijn voor de mensen die wat minder goed ter been zijn. Dit geldt alleen voor motoren tot 42 pk dus waterverplaatsers .
  4. Voor in de boot in het interieur is een prachtige kledingkast gemaakt (g) Deze is optioneel en ook voor de 770 verkrijgbaar als aftermarket optie.
  5. Als kers op de taart heeft architect Rene van der Velden voor de 800 een prachtig dak getekend. Het dak is in een andere kleur verkrijgbaar dan het dek wat het geheel een bijzondere uitstraling geeft.
  6. Het interieur is nu leverbaar in het moderne lichte eiken welke door haar speciale lakbehandeling lijkt alsof ze niet gelakt is. Mooi met het grijze polyester interieur en donkere wengee vloer.