1915

Doorbouwen op een traditie van no-nonsense en vakmanschap

ONJ Motorlaunches & Workboats werd in 1989 opgericht door ondernemer Roel van Olst. Sindsdien heeft ONJ zich ontwikkeld als een succesvol en geliefd bootmerk met een scala aan modellen en een trackrecord van meer dan 550 afgeleverde boten.

Het succes is bepaald door de visie en passie van de oprichter die kwaliteit van de bekende Mulder & Rijke reddingssloepen en werkboten herkende. De eerste modellen van ONJ zijn ontwikkeld op basis van de mallen van deze boten. Daarmee gaan de roots van ONJ meer dan 100 jaar terug, naar het jaar 1915.

1915

Oprichting Mulder & Rijke scheepswerf
heritage 01

Oprichting Mulder & Rijke scheepswerf

Aanvankelijk werden er vooral houten vissersschepen gebouwd. Maar al snel legde men zich toe op de bouw van houten reddingssloepen. Na de Tweede Wereldoorlog maakten houten sloepen steeds meer plaats voor aluminium sloepen.

Fotobijschrift: De Mulder & Rijke helling te IJmuiden. 4e van links oprichter Reinier Rijke.

1952

Pionier in polyester

Pionier in polyester

Als eerste in Europa start Mulder & Rijke in IJmuiden met het bouwen van polyester reddingsloepen in serieproductie.

1962

Gloriejaren van groei en diversiviteit

Gloriejaren van groei en diversiviteit

In Lemmer wordt een tweede vestiging geopend. Naast reddingsboten voor de koopvaardij wordt een grote diversiteit aan werkvaartuigen gebouwd. Van de kleine bekende bonds-rampenvlet, tot patrouilleboten en grote loods tenders.

1968

Introductie Spurt 25

Introductie van de Spurt 25. Voor professionals en recreatie

De succesvolle Spurt is de meest veelzijdige boot, die later een belangrijke rol zou spelen in de ontwikkeling van ONJ. In de jaren zestig en zeventig werden er honderden gebouwd die voor talloze doeleinden werden ingezet. Door het loodswezen, havendiensten, Rijkswaterstaat, politie en douane bijvoorbeeld.

In 1969 volgt de Spurt 25 voor de recreatie, als kruiser en motorsailer. Een logisch gevolg van de veelzijdigheid van de Spurt en de groeiende recreatieve markt.

1988

Einde Mulder & Rijke

Het einde van Mulder & Rijke en begin van ONJ

Door toenemende concurrentie uit het Verre Oosten op het gebied van reddingsboten viel één van de belangrijkste pijlers voor polyester serieproductie weg. In 1988 sluit de vestiging Lemmer. Het IJmuidense bedrijf wordt gered in 1999 door Damen Shipyards Group en in 2003 overgenomen door reddingsbootspecialist Schat-Harding.

Met het opheffen van de productie in IJmuiden sluit Mulder & Rijke na 87 jaar voorgoed haar deuren. Maar doordat Roel van Olst in 1992 beslag wist te leggen op de mallen van de Spurt kreeg de geschiedenis een vervolg.

1989

Oprichting ONJ

Oprichting ONJ Motor Launches & Workboats

Met gevoel voor stijl en kwaliteit start Roel van Olst met Van Olst Yachting. Hij legt zich toe op het opknappen en restylen van gebruikte reddingsboten van Mulder & Rijke, en legt daarmee de basis voor zijn bedrijf. De vraag naar recreatiesloepen zit in de lift en de
vernieuwde boten vinden gretig aftrek.

Al snel koopt Van Olst twee mallen van Mulder &Rijke. In 1990 start ONJ in Litouwen met een nieuwbouw productielijn voor open sloepen van 6.50 en 7.25 meter.

1992

ONJ verwerft mallen Spurt 25

ONJ verwerft mallen Spurt 25

De veelzijdige en succesvolle Spurt had zich bewezen als uiterst betrouwbaar en degelijk product. Met deze romp als uitgangspunt verbreedt ONJ haar programma van open sloepen naar volwaardige kajuitmotorjachten, en legt de basis voor de huidige ONJ signatuur.

Quote Roel van Olst: “Deze foto markeert een historisch moment: de overdracht van het DNA van Mulder & Rijke aan ONJ.”

1991

Snelle groei ONJ

 

Snelle groei ONJ

Varend Nederland ontdekt de ONJ sloepen en het bedrijf groeit snel. Media, o.a. de ‘Vaarkrant’, schrijven enthousiast over dit stoere en verassende design. De populariteit van sloepen blijft stijgen en ONJ moet in rap tempo opschalen.

Om het productieproces beter te bewaken en aan te sturen wordt besloten de productie vanuit Litouwen naar Nederland te verplaatsen.

1992

Introductie ONJ 760

Introductie ONJ 760

Na een grondige modificatie en restyling van het oude Spurt concept ontstond een motorjacht met een andere en luxe signatuur, passend bij z’n tijd: de ONJ 760 Loodsboot (Pilot) en de open Werkboot.

Beide boten worden al direct een succesnummer. Tot op de dag van vandaag kent dit volwaardige, kleine motorjacht een grote schare adepten.

1996

ONJ 760 breekt door

ONJ 760 breekt door

Een vaartest in de ‘Waterkampioen’ geeft de doorbraak van de ONJ 760 een extra boost. De boot wordt ongekend populair in het hogere segment. In de daaropvolgende jaren worden er tientallen gebouwd. Op het water zie je de opvallende boten overal, in verschillende uitvoeringen en kleuren.

In een latere fase wordt de 760 doorontwikkeld tot de ONJ 770 en 800.

Foto: Mijn ONJ

2001

ONJ productie volledig in eigen beheer

ONJ productie volledig in eigen beheer

Met de ingebruikname van een 1300 m² productie hal in Woudsend kan de fabricage worden opgevoerd om de groeiende vraag bij te houden. Het winnen van de TROS Aktua Export Prijs wakkert ook belangstelling uit het buitenland aan.

2002

ONJ Lanceert de Loodsboot 10.20

ONJ lanceert de Loodsboot 10.20

Na een zorgvuldig ontwikkelingstraject wordt de eerste 10.20 getoond. Uitgangspunt was een vervolg op de succesvolle ONJ Loodsboot. Een vierpersoonsboot met twee hutten én een open kuip, geschikt om sneller te kunnen varen, buiten te sturen.

Een geheel nieuw ontwerp dat perfect past binnen de ONJ-lijn, inclusief de typische ONJ stijlkenmerken en luxe uitstraling, voor onbekommerd en veilig vaarplezier.

2002

ONJ vestigt zich aan de Vecht

ONJ vestigt zich aan de Vecht

Op een markant punt aan de Vecht, een van Nederlands mooiste rivieren, betrekt ONJ een bedrijfshal annex kantoor met eigen haven in Weesp.

Hier vinden assemblage, service en bootshows plaats.

2003

ONJ wordt A-merk

 

ONJ wordt A-merk

De ONJ 10.20 wordt door de jury unaniem gekozen tot HISWA Boot van het Jaar.

Met deze waardering wordt ONJ een A-merk. Uit het Juryrapport: “Goed doordacht concept met optimale vaareigenschappen. Innovatieve indeling en hoge kwaliteit uitvoering. Door constructie en veiligheid met recht zeewaardig.”

Quotes:
Waterkampioen: ‘Ingetogen uitzonderlijk, een boot die hebberig maakt”
Motorboot: “Inspirerende motorboot voor binnenwater en op zee”

Fotobijschrift: Roel van Olst neemt certificaat HISWA Boot van het Jaar in ontvangst

2005

ONJ presenteert de Tender 820, ‘a gentleman’s speedboat’

ONJ presenteert de Tender 820, a gentlemen’s speedboat

Deze nieuw ontwikkelde tender is een stoere no-nonsense boot met perfecte vaareigenschappen en een tijdloze en professionele uitstraling. Een snelvarende planerende launch, geschikt voor het ruigere werk

2012

ONJ stapt in nieuwe technologie

 

ONJ stapt in nieuwe technologie

Op de HISWA verschijnt ONJ met een primeur op het gebied van elektrisch en hybride varen: De ONJ Loodsboot 770 Hybride met elektrische aandrijving en Mastervolt GPX systeem.

De innovatie trekt veel aandacht en wordt bezocht door veertig internationale Mastervolt distributeurs uit alle werelddelen.

2017

Uitbreiding met grotere modellen

Uitbreiding met grotere modellen

ONJ 800
‍Aan de ONJ 760 en 770 serie wordt een groter type toegevoegd, de ONJ 800 met meer stahoogte en binnenruimte, een vlakke kuipvloer en een pilot dak.

ONJ 920
De ONJ 920 slaat een brug tussen de 770 en de 1020. Uit de Waterkampioen: “De ONJ Lobster 920 is een nieuwe klassieker”. Ook ditmaal heeft Roel van Olst een solide en smaakvol motorjacht ontwikkeld, inclusief een goed gevoel voor harmonieuze verhoudingen. ONJ-liefhebbers kunnen opnieuw verliefd worden”.

Quote:
“ Af en toe even het gas erop is altijd leuk.”

2019

ONJ koopt Dok

 

ONJ koopt DOK

Een buiten dienst gestelde Spurt uit 1980 van de havendienst Medemblik wordt
aangekocht. Daarmee is de cirkel rond, want in dit Mulder & Rijke ontwerp liggen de genen van ONJ Motor Launches & Workboats opgeslagen.

De DOK zal als service schip op de ONJ werf dienst gaan doen en vormt een varende herinnering aan het erfgoed.

2021

ONJ Fisherman – Evolutie van een succesmodel

ONJ Fisherman – Evolutie van een succesmodel

De ONJ Fisherman is de nieuwste design evolutie in de ONJ 770 serie. Op de 770 basis is een verrassend nieuw stuurhuis ontworpen in de stijl van een karakteristieke vissersboot met een naar voren hellende voorruit. De Fisherman is een degelijk schip zonder overbodige opsmuk. Met opvallende stoere details.

Kan zowel hybride als met dieselmotor geleverd worden. ONJ blijft zich ontwikkelen in de beste bootbouw traditie, met oog voor kwaliteit en passie.