tender_720_800_1

NIEUW! ONJ Tender 720

Nieuw model ONJ. De ONJ Tender 720 is op de komende Hiswa te water als primeur aanwezig. De ONJ Tender 720 is het kleine zusje van de  Tender 820. ONJ wil met de nieuwe Tender 720 een nieuwe markt bedienen.

Het concept van de boot is gebaseerd op een maximale snelheid van exact 20 km/uur (11 knopen). Daarom is een vaarbewijs en registratienummer niet nodig. De ONJ Tender wordt gebouwd op een minder hoog gewicht. Minder gewicht betekent minder brandstofgebruik. Door het nieuw ontwikkelde onderwaterschip zal de boot met ongeveer 30 pk inboard diesel deze snelheid kunnen halen. Met 20 km/uur kan men op rivieren en op open water als het IJsselmeer een keer zo snel varen als menig waterverplaatsende sloep. Door het “glijden” over het water zal het brandstofgebruik dalen, heeft men geen last van buiswater en zal zij heerlijk licht op het roer liggen die aangestuurd wordt door een hydraulisch systeem met een groot stuurwiel van 70 cm diameter.

Een rechte schroefas met watergesmeerde binnen- en buitenlagers zorgt voor de aandrijving van de 3-blads schroef. Om de weerstand laag te houden houden komt er geen schroefraam onder de boot.  Een kleinere stootrand ten opzichte van de Tender 820 draagt bij tot het lage gewicht. Om prijsconcurrerend te kunnen aanbieden wordt de 720 in standaard-uitvoering geleverd met een polyester antislip-dek die in een afwijkende kleur besteld kan worden. De boot wordt gebouwd in volglas polyester.

Er komen steeds meer binnenwateren waar men met een boot langer dan 7.20 meter geen vergunning krijgt om snel te varen. Bij de Loosdrechtse plassen is deze regel al van kracht. Met de geringe breedte van 2.40 meter kan de ONJ Tender 720 ook door de bruggen die de plassen op Loosdrecht verbinden.

Al deze kostenbesparende veranderingen ziet men terug in de prijs. ONJ wil met haar Tender 720 een nieuwe markt bedienen en biedt een standaard Tender 720 aan voor een bedrag onder de 50.000 euro. (exacte prijs nog onder voorbehoud; zal bekend zijn op HISWA).
Verrassend is om te zien hoe in de 720 hetzelfde interieur is gemaakt als in de 820. Wordt de 820 dan niet door het eigen merk beconcurreert? Nee, zegt ONJ: de 820 is een snellere en grotere alleskunner die gebouwd is voor snelheden boven de 30 knopen (50 km/uur). Aangedreven door de technisch hoogstaande 6 cylinder Steyr van 250 pk spelen hier krachten van een geheel andere orde. Dat de prijs daarvan een stuk hoger ligt weet de doelgroep van de 820 maar al te goed.